گزارش عملکرد سالیانه کتابخانه دانشکده بهداشت سال 1401
خدمات کتابخانه: عضویت، امانت، بازگشت، تمدید و تسویه حساب در بازه 1فروردین تا 29 اسفند1401
تعداد یا نوع خدمت
|
مجموع خدمات یا نسخه
|
عضویت
|
70
|
کارکرد مدارک > نوع گزارش: امانت> وضعیت: در امانت
|
2092
|
کارکرد مدارک > نوع گزارش: امانت> وضعیت: بازگشتی
|
2161
|
کارکرد مدارک > نوع گزارش: تمدید
|
722
|
تسویه حساب
|
68
|
مراجعه مجدد دانشجویان فارغ التحصیل و همکاران مراکز مختلف جهت آزمون های استخدامی و مقاطع بالاتر
|
180
|
مجموع مراجعات امانت تمدید بازگشت
|
5293
|
مجموعه سازی: خرید و تهیه، وجین، صحافی، رف خوانی
خرید و تهیه
|
57 نسخه + 40 نسخه کتب سالمندی (در اختیار کتابخانه پردیس قرار گرفت)
|
وجین
|
با توجه به رشته های فنی و مهندسی نیاز به وجین نمی باشد.
|
صحافی
|
100 نسخه
|
رف خوانی
|
ü
|
بخش فهرستنویسی:
فهرستنویسی
|
57 نسخه + 40 نسخه
|
توسعه و بازسازی و بهینه سازی فضا و تاسیسات و تجهیزات:
تهیه و مرتب سازی و چیدمان 60 قفسه کتاب فارسی و 10 قفسه کتاب انگلیسی و 4 قفسه مخصوص مجله و 3 قفسه مخصوص کتابهای مرجع و طبق رده بندی کنگره
تهیه و آماده سازی میزهای مطالعه و ایجاد سالن مطالعه
استفاده از تاسیسات سرمایشی کولر گازی و تاسیسات گرمایشی رادیاتور و...
برگزاری کارگاه های آموزشی:
آشنایی و معرفی کتابخانه برای دانشجویان جدید
ثبت نام مجازی در سامانه جهت عضویت
نحوه جستجو و استفاده از منابع کتابخانه
تولید محتوای آموزشی:
تهیه، آماده سازی و بارگذاری راهنماهای (راهنمای جستجوی پایان نامه ها، راهنمای عضویت، تمدید، جستجو ساده و پیشرفته، ایجاد کتابخانه شخصی و استفاده از منابع و...)
بخش پایان نامه ها:
ثبت و آماده سازی پایان نامه های دانشجویان و فهرستنویسی و بارگذاری پایان نامه ها در نرم افزار کتابخانه برای استفاده دانشجویان
بخش مرجع و اطلاع رسانی:
راهنمایی جهت جستجو و استفاده از منابع دانشگاه
پیگیری ایجاد و ساخت vpn
راهنمایی جهت اتصال به پایگاه های اطلاعاتی
سایت رایانه:
سایت رایانه با تعداد 12 کامپیوتر در اختیار دانشجویان قرار دارد و کارگاه ها و کلاس های آموزشی دانشجویان برگزار می گردد.
سایر خدمات:
1. ارائه خدمات عمومی کتابخانه
- دریافت لیست اطلاعات کلیه دانشجویان ورودی جدید با همکاری واحد آموزش
- آماده سازی لیست کلیه دانشجویان جدید و تایپ کلیه داده های مورد نیاز جهت ورود به برنامه کتابخانه
- انجام عضویت متمرکز کلیه دانشجویان ورودی 1401 در راستای تسهیل و آماده سازی جهت استفاده سریع مراجعین
- ایجاد پروفایل مجزا برای استفاده دانشجویان از نرم افزار کتابخانه
- ارائه خدمات امانت کتابخانه
- همکاری و عضویت کارکنان دانشکده و سایر مراکز دانشگاه و پیگیری رفع نیاز به منابع
- هماهنگی با سایر کتابخانه های دانشگاه و امانت بین کتابخانه ای برای دانشجویان سایر دانشکده ها
- ارائه خدمات مرجع و راهنمایی و بررسی درخواست دانشجویان در دسترسی به نیاز به منابع مورد نیاز و تامین آن
- پاسخگویی به تقاضای مراجعین بصورت تلفنی، پست الکترونیک
- پیگیری کتب امانتی و تحویل به درخواست های جدید رزرو
- تمدید تلفنی کلیه منابع امانی دانشجویان
- با توجه به آزمون های استخدامی وزارت بهداشت و آموزش و پروش و سایر سازمان ها با توجه به مراجعه دانشجویان سابق و همچنین سایر کارکنان غیررسمی و ... سعی در نهایت همکاری جهت رفع نیازهای اطلاعاتی آنان صورت گرفته و پیگیری جهت بازگشت منابع انجام می گردد.
2. خدمات فنی کتابخانه
- مکاتبه با گروه های آموزشی و درخواست از مدیران محترم گروه ها جهت ارائه لیست منابع مورد نیاز جهت خریداری
- جمع آوری لیست منابع مورد نیاز و درخواستی دانشجویان
- تطبیق لیست های درخواستی با منابع موجود و حذف موارد تکراری
- جمع بندی و ارسال منابع مورد نیاز به معاونت محترم پژوهشی جهت خرید منابع
- دریافت لیست منابع موجود در بازار و تطبیق با لیست ارائه شده
- تایپ لیست منابع مورد نیاز در برگه های درخواست خرید
- بررسی و دریافت فاکتورها و تطبیق و به روزرسانی و ارائه به واحد سفارشات معاونت محترم تحقیقات
- دریافت منابع جدید و بررسی از نظر سلامت فیزیکی و مطابقت با لیست درخواستی
- نوشتن تمامی منابع بصورت دستی در دفاتر ثبت
- مهر نگاری و ایجاد ثبت جدید برای هر منبع بصورت مجزا
- ورود اطلاعات کتابشناختی منابع و تایپ و ایجاد تمامی منابع بصورت مجزا در رکوردها برای هر منبع جدید در نرم افزار آذرسا
- رده بندی کتابها بر اساس رده کنگره
- نصب بارکد و برچسب رده بر روی جلد کتاب های فارسی و انگلیسی و پایان نامه ها
- چیدن کتاب در مخزن براساس رده موضوعی
- ثبت، فهرستنویسی و آماده سازی پایان نامه های دفاع شده
- بارگذاری پایان نامه ها در نرم افزار آذرسا
- دریافت و آماده سازی کتب اهدایی و در اختیار نهادن آنها
- مرتب نمودن روزانه قفسات بهم ریخته حین امانت
- چک کردن روزانه رده های کتابها در قفسات و بازگرداندن و مرتب کردن رده های جابجا شده
3. خدمات وبسایت کتابخانه دانشکده بهداشت
ایجاد دسترسی به آدرس https://healthlib.muq.ac.ir/
- بروزرسانی مرتب سایت کتابخانه با توجه به موارد درخواستی از معاونت محترم تحقیقات و همچنین نیازهای مراجعین
- ایجاد امکان دسترسی به سایت کتابخانه از طریق سایت دانشکده
- همکاری با واحد آی تی دانشگاه و شرکت در جلسات آموزشی گروه آی تی دانشگاه
- انجام ارزشیابی و ارائه گزارش چکلیست کتابخانه در دوره های منظم سه ماهه
- ایجاد و اتصال به نرم افزار کتابخانه و دسترسی در سایت کتابخانه
- ایجاد و بارگذاری کلیه آیین نامه ها و راهنماهای مورد نیاز دانشجویان و کاربران
- ایجاد امکان جستجوی منابع از طریق سایت
- ایجاد دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی از طریق سایت کتابخانه
- ایجاد دسترسی به راهنماهای مورد نیاز در خصوص استفاده از پایگاه های اطلاعاتی
- ایجاد و تکمیل تمامی قسمت های مورد نیاز کاربران در سایت کتابخانه و...
- ایجاد راهنمای دسترسی خارج از دانشگاه به منابع الکترونیک
- افزودن فرم ثبت نام آنلاین به سایت کتابخانه
- ارائه سامانه های اطلاع رسانی مورد نیاز دانشجویان در سایت کتابخانه
4. سایر خدمات ارائه شده
- همکاری با واحد آموزش
- کمک در برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان ( توزیع اوراق، رفع نیازهای دانشجویان در زمان برگزاری جلسه، جمع آوری برگه ها و...)
- همکاری و پشتیبانی از وبسایت دانشکده
- شرکت در دوره های آموزشی کتابداران
- انجام امور تسویه حساب مربوط به فارغ التحصیلان
- اجرای پروتکل های بهداشتی کتابخانه ای و ضدعفونی دوره ای قفسات
- برگزاری نمایشگاه کتب اهدایی به اعضاء
- ایجاد نمایشگاه تازه های کتاب در کتابخانه
- رف خوانی و چک کردن کلیه کتابهای کتابخانه از نظر مفقودی و ایجاد لیست کتابهای مفقودی کتابخانه
- کمک به برگزاری کارگاه های ارائه شده در سایت رایانه
- صحافی و مرمت کتاب های آسیب دیده
5. پیشنهادات:
- با توجه به مستعمل بودن تعدادی از قفسه های کتابخانه، نیاز به جایگزینی به مرور زمان می باشد که می توان هر ساله تعدادی قفسه جدید خریداری نمود.
- اختصاص بودجه ای جداگانه برای تجهیز به منابع مورد نیاز دانشجویان برای آزمون های مقاطع بالاتر و همچنین آزمون های استخدامی
- استفاده از دانشجویان علاقه مند به کاردانشجویی در واحد کتابخانه
- جهت علاقمندی دانشجویان و فرهنگ سازی مطالعه، تخصیص بودجه ای جداگانه برای خرید منابع مورد علاقه دانشجویان در خصوص موضوعاتی از جمله ادبیات و رمان و ...