گزارش عملکرد کتابخانه دانشکده بهداشت از فروردین 1400 لغایت اسفند 1400

 

1.  ارائه خدمات عمومی کتابخانه

  • دریافت لیست اطلاعات کلیه دانشجویان ورودی جدید با همکاری واحد آموزش
  • آماده سازی لیست کلیه دانشجویان جدید و تایپ کلیه داده های مورد نیاز جهت ورود به برنامه کتابخانه
  • انجام عضویت متمرکز کلیه دانشجویان ورودی 1400 در راستای تسهیل و آماده سازی جهت استفاده سریع مراجعین
  • ایجاد پروفایل مجزا برای استفاده دانشجویان از نرم افزار کتابخانه
  • ارائه خدمات امانت کتابخانه
  • همکاری و عضویت کارکنان دانشکده و سایر مراکز دانشگاه و پیگیری رفع نیاز به منابع
  • هماهنگی با سایر کتابخانه های دانشگاه و امانت بین کتابخانه ای برای دانشجویان سایر دانشکده ها
  • ارائه خدمات مرجع و راهنمایی و بررسی درخواست دانشجویان در دسترسی به نیاز به منابع مورد نیاز و تامین آن
  • پاسخگویی به تقاضای مراجعین بصورت تلفنی، پست الکترونیک 
  • پیگیری کتب امانتی و تحویل به درخواست های جدید رزرو
  • تمدید تلفنی کلیه منابع امانی دانشجویان
  • آمار کتابهای در امانت در حال حاضر تعداد 1183 عدد بوده که با پیگیری تعداد 619 عنوان برگشت داده شده و تعداد 564 عدد در حال حاضر در امانت می باشد. و با توجه به ایام کرونا پیگیری برای بازگشت به موقع انجام گردیده و کتب مورد نیاز دانشجویان تا ابتدای سال آینده تمدید گردیده است.
  • با توجه به آزمون های استخدامی وزارت بهداشت و آموزش و پروش و سایر سازمان ها با توجه به مراجعه دانشجویان سابق و همچنین سایر کارکنان غیررسمی و ... سعی در نهایت همکاری جهت رفع نیازهای اطلاعاتی آنان صورت گرفته و تعداد 528 عنوان کتاب در ایام فوق به مراجعین خارج از سازمان ارائه شده و پیگیری جهت بازگشت منابع انجام گردیده، که در حال حاضر 380 عنوان بازگشت خورده و 148 عنوان کتاب در دست امانت جهت آزمون های مختلف از جمله کنکور و استخدامی و... بوده که پیگیر بازگشت آنها هستیم.

 

2. خدمات فنی کتابخانه

  • مکاتبه با گروه های آموزشی و درخواست از مدیران محترم گروه ها جهت ارائه لیست منابع مورد نیاز جهت خریداری
  • جمع آوری لیست منابع مورد نیاز و درخواستی دانشجویان
  • تطبیق لیست های درخواستی با منابع موجود و حذف موارد تکراری
  • جمع بندی و ارسال منابع مورد نیاز به معاونت محترم پژوهشی جهت خرید منابع
  • دریافت لیست منابع موجود در بازار و تطبیق با لیست ارائه شده
  • تایپ لیست منابع مورد نیاز در برگه های درخواست خرید
  • بررسی و دریافت فاکتورها و تطبیق و به روزرسانی و ارائه به واحد سفارشات معاونت محترم تحقیقات
  • دریافت منابع جدید و بررسی از نظر سلامت فیزیکی و مطابقت با لیست درخواستی
  • نوشتن تمامی منابع بصورت دستی در دفاتر ثبت
  • مهر نگاری و ایجاد ثبت جدید برای هر منبع بصورت مجزا
  • ورود اطلاعات کتابشناختی منابع و تایپ و ایجاد تمامی منابع بصورت مجزا در رکوردها برای هر منبع جدید در نرم افزار آذرسا
  • رده بندی کتابها بر اساس رده کنگره
  • نصب بارکد و برچسب رده بر روی جلد کتاب های فارسی و انگلیسی و پایان نامه ها
  • چیدن کتاب در مخزن براساس رده موضوعی
  • ثبت، فهرستنویسی و آماده سازی پایان نامه های دفاع شده
  • بارگذاری چکیده پایان نامه ها در نرم افزار آذرسا
  • دریافت و آماده سازی کتب اهدایی و در اختیار نهادن آنها
  • مرتب نمودن روزانه قفسات بهم ریخته حین امانت
  • چک کردن روزانه رده های کتابها در قفسات و بازگرداندن و مرتب کردن رده های جابجا شده

 

3. خدمات وبسایت کتابخانه دانشکده بهداشت

ایجاد دسترسی به آدرس https://healthlib.muq.ac.ir/

- بروزرسانی مرتب سایت کتابخانه با توجه به موارد درخواستی از معاونت محترم تحقیقات و همچنین نیازهای مراجعین

  • ایجاد امکان دسترسی به سایت کتابخانه از طریق سایت دانشکده
  • همکاری با واحد آی تی دانشگاه و شرکت در جلسات آموزشی گروه آی تی دانشگاه
  • انجام ارزشیابی و ارائه گزارش چک‌لیست کتابخانه در دوره های منظم سه ماهه
  • ایجاد و اتصال به نرم افزار کتابخانه و دسترسی در سایت کتابخانه
  • ایجاد و بارگذاری کلیه آیین نامه ها و راهنماهای مورد نیاز دانشجویان و کاربران
  • ایجاد امکان جستجوی منابع از طریق سایت
  • ایجاد دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی از طریق سایت کتابخانه
  • ایجاد دسترسی به راهنماهای مورد نیاز در خصوص استفاده از پایگاه های اطلاعاتی
  • ایجاد و تکمیل تمامی قسمت های مورد نیاز کاربران در سایت کتابخانه و...
  • ایجاد راهنمای دسترسی خارج از دانشگاه به منابع الکترونیک
  • افزودن فرم ثبت نام آنلاین به سایت کتابخانه
  • ارائه سامانه های اطلاع رسانی مورد نیاز دانشجویان در سایت کتابخانه

 

 

4. سایر خدمات ارائه شده

  • همکاری با واحد آموزش و بررسی و تطبیق کلاس های برگزار شده در سایت
  • کمک در برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان ( توزیع اوراق، رفع نیازهای دانشجویان در زمان برگزاری جلسه، جمع آوری برگه ها و...)
  • همکاری و پشتیبانی از وبسایت دانشکده
  • شرکت در دوره های آموزشی کتابداران
  • انجام امور تسویه حساب مربوط به فارغ التحصیلان
  • اجرای پروتکل های بهداشتی کتابخانه ای و ضدعفونی دوره ای قفسات و همچنین ایجاد بخش قرنطینه کتب بازگشتی
  • برگزاری نمایشگاه کتب اهدایی به اعضاء در هفته کتاب
  • ایجاد نمایشگاه تازه های کتاب در کتابخانه
  • رف خوانی و چک کردن کلیه کتابهای کتابخانه از نظر مفقودی که حدود دو ماه زمان نیاز دارد و ایجاد لیست کتابهای مفقودی کتابخانه
  • کمک به برگزاری کارگاه های ارائه شده در سایت رایانه
  • صحافی و مرمت کتاب های آسیب دیده

5. پیشنهادات:

  • با توجه به حضور پرتردد دانشجویان و جهت تسریع در خدمات‌ رسانی و انجام بهینه امور، طبق سوابق گذشته، چند نفر از دانشجویان علاقه مند به کاردانشجویی در واحد کتابخانه مشغول گردند.
  • با توجه به نیاز به محلی برای قرار دادن وسایل شخصی دانشجویان، کمد جداگانه ای همراه با قفل و کلید برای قرادادن وسایل شخصی دانشجویان نیاز هست که خریداری گردد.
  • با توجه به مستعمل بودن تعدادی از قفسه های کتابخانه، نیاز به جایگزینی به مرور زمان می باشد که می توان هر ساله تعدادی قفسه جدید خریداری نمود.
  • اختصاص بودجه ای جداگانه برای تجهیز به منابع مورد نیاز دانشجویان برای آزمون های مقاطع بالاتر و همچنین آزمون های استخدامی
  • جهت علاقمندی دانشجویان و فرهنگ سازی مطالعه، تخصیص بودجه ای جداگانه برای خرید منابع مورد علاقه دانشجویان در خصوص موضوعاتی از جمله ادبیات و رمان و ...