گزارش عملکرد سالیانه کتابخانه دانشکده بهداشت سال 1401

 

خدمات کتابخانه: عضویت، امانت، بازگشت، تمدید و تسویه حساب در بازه 1فروردین تا 29 اسفند1401

تعداد یا نوع خدمت

مجموع خدمات یا نسخه

عضویت

70

کارکرد مدارک > نوع گزارش: امانت> وضعیت: در امانت

2092

کارکرد مدارک > نوع گزارش: امانت> وضعیت: بازگشتی

2161

کارکرد مدارک > نوع گزارش: تمدید

722

تسویه حساب

68

مراجعه مجدد دانشجویان فارغ التحصیل و همکاران مراکز مختلف جهت آزمون های استخدامی و مقاطع بالاتر

180

مجموع مراجعات امانت تمدید بازگشت

5293

 

مجموعه سازی: خرید و تهیه، وجین، صحافی، رف خوانی

خرید و تهیه

57 نسخه + 40 نسخه کتب سالمندی (در اختیار کتابخانه پردیس قرار گرفت)

وجین

با توجه به رشته های فنی و مهندسی نیاز به وجین نمی باشد.

صحافی

100 نسخه

رف خوانی

 ü

 

بخش فهرستنویسی:

فهرستنویسی

57 نسخه + 40 نسخه

 

توسعه و بازسازی و بهینه سازی فضا و تاسیسات و تجهیزات:

تهیه و مرتب سازی و چیدمان 60 قفسه کتاب فارسی و 10 قفسه کتاب انگلیسی و 4 قفسه مخصوص مجله و 3 قفسه مخصوص کتابهای مرجع و طبق رده بندی کنگره

تهیه و آماده سازی میزهای مطالعه و ایجاد سالن مطالعه

استفاده از تاسیسات سرمایشی کولر گازی و تاسیسات گرمایشی رادیاتور و...

 

برگزاری کارگاه های آموزشی:

آشنایی و معرفی کتابخانه برای دانشجویان جدید

ثبت نام مجازی در سامانه جهت عضویت

نحوه جستجو و استفاده از منابع کتابخانه

تولید محتوای آموزشی:

تهیه، آماده سازی و بارگذاری راهنماهای (راهنمای جستجوی پایان نامه ها، راهنمای عضویت، تمدید، جستجو ساده و پیشرفته، ایجاد کتابخانه شخصی و استفاده از منابع و...)

بخش پایان نامه ها:

ثبت و آماده سازی پایان نامه های دانشجویان و فهرستنویسی و بارگذاری پایان نامه ها در نرم افزار کتابخانه برای استفاده دانشجویان

بخش مرجع و اطلاع رسانی:

راهنمایی جهت جستجو و استفاده از منابع دانشگاه

پیگیری ایجاد و ساخت vpn

راهنمایی جهت اتصال به پایگاه های اطلاعاتی

سایت رایانه:

سایت رایانه با تعداد 12 کامپیوتر در اختیار دانشجویان قرار دارد و کارگاه ها و کلاس های آموزشی دانشجویان برگزار می گردد.

سایر خدمات:

1.  ارائه خدمات عمومی کتابخانه

  • دریافت لیست اطلاعات کلیه دانشجویان ورودی جدید با همکاری واحد آموزش
  • آماده سازی لیست کلیه دانشجویان جدید و تایپ کلیه داده های مورد نیاز جهت ورود به برنامه کتابخانه
  • انجام عضویت متمرکز کلیه دانشجویان ورودی 1401 در راستای تسهیل و آماده سازی جهت استفاده سریع مراجعین
  • ایجاد پروفایل مجزا برای استفاده دانشجویان از نرم افزار کتابخانه
  • ارائه خدمات امانت کتابخانه
  • همکاری و عضویت کارکنان دانشکده و سایر مراکز دانشگاه و پیگیری رفع نیاز به منابع
  • هماهنگی با سایر کتابخانه های دانشگاه و امانت بین کتابخانه ای برای دانشجویان سایر دانشکده ها
  • ارائه خدمات مرجع و راهنمایی و بررسی درخواست دانشجویان در دسترسی به نیاز به منابع مورد نیاز و تامین آن
  • پاسخگویی به تقاضای مراجعین بصورت تلفنی، پست الکترونیک 
  • پیگیری کتب امانتی و تحویل به درخواست های جدید رزرو
  • تمدید تلفنی کلیه منابع امانی دانشجویان
  • با توجه به آزمون های استخدامی وزارت بهداشت و آموزش و پروش و سایر سازمان ها با توجه به مراجعه دانشجویان سابق و همچنین سایر کارکنان غیررسمی و ... سعی در نهایت همکاری جهت رفع نیازهای اطلاعاتی آنان صورت گرفته و پیگیری جهت بازگشت منابع انجام می گردد.

 

2. خدمات فنی کتابخانه

  • مکاتبه با گروه های آموزشی و درخواست از مدیران محترم گروه ها جهت ارائه لیست منابع مورد نیاز جهت خریداری
  • جمع آوری لیست منابع مورد نیاز و درخواستی دانشجویان
  • تطبیق لیست های درخواستی با منابع موجود و حذف موارد تکراری
  • جمع بندی و ارسال منابع مورد نیاز به معاونت محترم پژوهشی جهت خرید منابع
  • دریافت لیست منابع موجود در بازار و تطبیق با لیست ارائه شده
  • تایپ لیست منابع مورد نیاز در برگه های درخواست خرید
  • بررسی و دریافت فاکتورها و تطبیق و به روزرسانی و ارائه به واحد سفارشات معاونت محترم تحقیقات
  • دریافت منابع جدید و بررسی از نظر سلامت فیزیکی و مطابقت با لیست درخواستی
  • نوشتن تمامی منابع بصورت دستی در دفاتر ثبت
  • مهر نگاری و ایجاد ثبت جدید برای هر منبع بصورت مجزا
  • ورود اطلاعات کتابشناختی منابع و تایپ و ایجاد تمامی منابع بصورت مجزا در رکوردها برای هر منبع جدید در نرم افزار آذرسا
  • رده بندی کتابها بر اساس رده کنگره
  • نصب بارکد و برچسب رده بر روی جلد کتاب های فارسی و انگلیسی و پایان نامه ها
  • چیدن کتاب در مخزن براساس رده موضوعی
  • ثبت، فهرستنویسی و آماده سازی پایان نامه های دفاع شده
  • بارگذاری پایان نامه ها در نرم افزار آذرسا
  • دریافت و آماده سازی کتب اهدایی و در اختیار نهادن آنها
  • مرتب نمودن روزانه قفسات بهم ریخته حین امانت
  • چک کردن روزانه رده های کتابها در قفسات و بازگرداندن و مرتب کردن رده های جابجا شده

 

3. خدمات وبسایت کتابخانه دانشکده بهداشت

ایجاد دسترسی به آدرس https://healthlib.muq.ac.ir/

- بروزرسانی مرتب سایت کتابخانه با توجه به موارد درخواستی از معاونت محترم تحقیقات و همچنین نیازهای مراجعین

  • ایجاد امکان دسترسی به سایت کتابخانه از طریق سایت دانشکده
  • همکاری با واحد آی تی دانشگاه و شرکت در جلسات آموزشی گروه آی تی دانشگاه
  • انجام ارزشیابی و ارائه گزارش چک‌لیست کتابخانه در دوره های منظم سه ماهه
  • ایجاد و اتصال به نرم افزار کتابخانه و دسترسی در سایت کتابخانه
  • ایجاد و بارگذاری کلیه آیین نامه ها و راهنماهای مورد نیاز دانشجویان و کاربران
  • ایجاد امکان جستجوی منابع از طریق سایت
  • ایجاد دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی از طریق سایت کتابخانه
  • ایجاد دسترسی به راهنماهای مورد نیاز در خصوص استفاده از پایگاه های اطلاعاتی
  • ایجاد و تکمیل تمامی قسمت های مورد نیاز کاربران در سایت کتابخانه و...
  • ایجاد راهنمای دسترسی خارج از دانشگاه به منابع الکترونیک
  • افزودن فرم ثبت نام آنلاین به سایت کتابخانه
  • ارائه سامانه های اطلاع رسانی مورد نیاز دانشجویان در سایت کتابخانه

 

 

4. سایر خدمات ارائه شده

  • همکاری با واحد آموزش
  • کمک در برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان ( توزیع اوراق، رفع نیازهای دانشجویان در زمان برگزاری جلسه، جمع آوری برگه ها و...)
  • همکاری و پشتیبانی از وبسایت دانشکده
  • شرکت در دوره های آموزشی کتابداران
  • انجام امور تسویه حساب مربوط به فارغ التحصیلان
  • اجرای پروتکل های بهداشتی کتابخانه ای و ضدعفونی دوره ای قفسات
  • برگزاری نمایشگاه کتب اهدایی به اعضاء
  • ایجاد نمایشگاه تازه های کتاب در کتابخانه
  • رف خوانی و چک کردن کلیه کتابهای کتابخانه از نظر مفقودی و ایجاد لیست کتابهای مفقودی کتابخانه
  • کمک به برگزاری کارگاه های ارائه شده در سایت رایانه
  • صحافی و مرمت کتاب های آسیب دیده

5. پیشنهادات:

  • با توجه به مستعمل بودن تعدادی از قفسه های کتابخانه، نیاز به جایگزینی به مرور زمان می باشد که می توان هر ساله تعدادی قفسه جدید خریداری نمود.
  • اختصاص بودجه ای جداگانه برای تجهیز به منابع مورد نیاز دانشجویان برای آزمون های مقاطع بالاتر و همچنین آزمون های استخدامی
  • استفاده از دانشجویان علاقه مند به کاردانشجویی در واحد کتابخانه
  • جهت علاقمندی دانشجویان و فرهنگ سازی مطالعه، تخصیص بودجه ای جداگانه برای خرید منابع مورد علاقه دانشجویان در خصوص موضوعاتی از جمله ادبیات و رمان و ...